Ośrodek Pomocy Społecznej w Tłuszczu od 10 lat korzysta ze środków finansowych Unii Europejskiej w celu zwiększenia jakości i rozbudowy oferty usług społecznych na terenie naszej gminy. Realizacja projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego przez te lata pozwoliło na wyraźną zmianę jakości i standardów pomagania różnym grupom społecznym. Celem było stworzenie instytucji działającej w oparciu o najnowsze rozwiązania i metody. Praca, którą wykonał zespół pracowników całkowicie zmienił sposób funkcjonowania Ośrodka Pomocy Społecznej w Tłuszczu. Korzystając z dobrych praktyk zaczerpniętych w kraju i za granicą udało się stworzyć ofertę dla wszystkich grup wiekowych i problemowych.
Tłuszczańska instytucja dysponuje placówkami pomocniczymi, które ułatwiają pracę z rodziną w miejscu zamieszkania. Dysponuje wyspecjalizowaną kadrą pracowników socjalnych, psychologów, terapeutów, pedagogów. OPS odpowiada na potrzeby dzieci, osób starszych, niepełnosprawnych, rodzin dotkniętych złożonymi problemami. W ciągu ostatniego dziesięciolecia w Ośrodku Pomocy Społecznej powstały trzy kluczowe placówki wspierające mieszkańców:
Klub Integracji Społecznej, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Punkt Pomocy Dziecku i Rodzinie.
Kierowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej podmioty stanowią wsparcie dla mieszkańców oraz pomagają pracownikom socjalnym w realizowaniu planów pomocy dla klientów. Katalog form wsparcia rodziny w Gminie Tłuszcz jest tak zaplanowany, że każdy kto potrzebuje porady bądź długofalowej pracy socjalnej znajdzie odpowiednią pomoc.
Przez cały czas wprowadzania nowych standardów w proces zmiany byli zaangażowani wszyscy pracownicy OPS. Wymagało to od nich dużego wkładu pracy i konieczności wszechstronnego dokształcania. Pracownicy socjalni oraz administracyjni wszechstronnie i elastycznie podchodzili do swoich obowiązków. Praca ośrodka opierała się na wiedzy i doświadczeniu w wielu dziedzinach.
Dotychczasowe rozwiązania skutkowały tym, że pracownicy realizowali obowiązki w szerokim zakresie- pomoc finansowa, praca socjalna, interwencje, procedura „Niebieska Karta”, umieszczanie w Domach Pomocy Społecznej i wiele innych. Rozbudowa instytucji oraz interdyscyplinarny charakter jej pracy nie ograniczający się do wypłaty zasiłków wymusił zmianę modelu pracy. Kierownik OPS Tłuszcz Pani Katarzyna Rostek zainicjowała zmiany w strukturze organizacyjnej. W ramach projektu „SKUTECZNE POMAGANIE” realizowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego został wprowadzony nowy system pracy, który ma usprawnić i poprawić jakość świadczonych usług społecznych. W ramach inwestycji powstał nowy pokój z wyposażeniem stanowisk pracy. Pracownicy zapoznali się z nowym modelem pracy ośrodka podczas szkolenia i wizyty studyjnej w Markach k. Warszawy. Wprowadzony został nowy instrument wsparcia dla pracowników socjalnych w postaci superwizji, która ułatwia rozwiązywanie trudnych spraw w pracy zawodowej.
Pracownicy OPS zostali podzieleni na zespoły tematyczne. Powstało stanowisko do spraw pierwszego kontaktu, zespół do spraw usług, zespół do spraw pracy socjalnej oraz zespół do spraw świadczeń przyznawanych decyzją. Zatrudnieni zostali nowi pracownicy. Klient ma obecnie lepszy dostęp do usług świadczonych przez tłuszczańską instytucję. Osoba trafia do pracownika pierwszego kontaktu gdzie po wstępnej diagnozie kierowana jest do jednego z trzech zespołów. Tam otrzymuje odpowiednio dostosowaną formę wsparcia. Dzięki takim zmianom osoba nie musi sama błądzić w instytucji. Skraca się czas załatwienia sprawy. Pracownicy dzięki skróconej drodze mogą szybko reagować na potrzeby mieszkańców. Każda sprawa jest traktowana indywidualnie i podmiotowo.
Zmiany w Ośrodku Pomocy Społecznej w Tłuszczu wnoszą pozytywny wkład w jakość pracy osób zatrudnionych. Następuje dalsza profesjonalizacja i specjalizacja w zakresie wykonywanych obowiązków. Pracownicy socjalni realizują ściśle określone zadania. Mogą skoncentrować się na sprawach, które realizują. Dzięki temu skraca się czas realizacji wniosków. Oddzielenie pomocy finansowej od pracy socjalnej skutkuje lepszym wglądem w środowisko i poprawia diagnozowanie problemów w rodzinach. Każdy z zespołów tematycznych współpracuje ze sobą w celu skutecznej wymiany informacji.
Trzy miesiące wdrażania zmian pokazuje, że nowy model sprawdza się i funkcjonuje. Pracownik pierwszego kontaktu oraz zespoły wypracowały skuteczne kanały wymiany informacji. Każdy pracownik zna swoje obowiązki i koncentruje się na wyznaczonym fragmencie pracy. Można zaobserwować dynamiczną zmianę w zakresie pracy socjalnej w środowisku. Pracownicy socjalni lepiej kooperują ze sobą i wspólnie planują i realizują pomoc interwencyjną i długofalową. Pomoc finansowa trafia do najuboższych i osób znajdujących się w sytuacji kryzysowej. Przeprowadzone modyfikacje w systemie funkcjonowania OPS otwierają nowy rozdział w ogólnopolskiej reformie pomocy społecznej i dostosowaniu jej do nowych wymogów społeczeństwa.